Hälsingegårdsdagarna

Hälsingegårdsdagarna infaller under en helg i maj. Då passar många av gårdarna runt om i landskapet på att att öppna inför säsongen och fira med bland annat aktiviteter, guidningar och ostkaka.

Hälsingegårdsdagarna 2018
Lördag 26 maj kl 11-15

• Servering av kaffe, ostkaka och bönhusbakelse.
  • Tunnbrödsbakning med försäljning.
  • Brokvistutställningen och husen står öppna – vi finns på plats för att visa och berätta.

På lördagen under Hälsingegårdsdagarna finns vi från Färila Hembygdsförening på plats för att fira vårt kulturarv. Vi passar på att hålla stugorna öppna och berättar gärna om dessa. I bakstugan gräddas det tunnbröd till försäljning och i Östigården serveras hembygdsföreningens egen ostkaka, gjord efter ett recept som finns i släkten hos en av föreningens medlemmar.

Sitt gärna på hembygdsgårdens tun och njut av utsikten mot älven Ljusnan och Färilas dalgång i försommarskrud. Här finns bland annat Halversgården från sekelskiftet 1700-1800, den är hitflyttad från grannbyn Föne och har vägg- och takmålningar daterade till 1826.

Det gamla sockenmagasinet rymmer också en sevärd utställning som hålls öppen under dagen. Där finns brokvistar från Färila, Järvsö och Ljusdal. Färilabrokvisten kommer från ”Backgård” i Föne och var ursprungligen delvis guldförgylld.

Här kan du läsa mer om Hälsingegårdsdagarna:

Hjärligt välkomna!

Hälsingegårdsdagarna 2018, affisch