Föreningen idag

Föreningen drivs av ideellt arbetande krafter. En rörelse med stor gemenskap som värnar om vår hembygd och vårt kulturarv. Under året anordnas bland annat nationaldagsfirande, vår- och höstmarknad, lunchservering och aktiviteter under Färilaveckan samt julmarknad i december.

Hembygdsgården omfattar idag många kulturbyggnader med samlingar av stort värde för bygden och dess folk. Här finns bland annat ”Halversgården” från sekelskiftet 1700-1800 som är hitflyttad från grannbyn Föne. Den är inredd med tidsenliga möbler samt husgeråd och ger en sann bild av en Hälsingegård från den tiden. Gårdens vägg- och takmålningar är daterade till 1826 och är gjorda i Anders Ädels anda. Även målaren Arve från Stavsäter har dekorerat en av stugorna på hembygdsgården.

På platsen finns också en sevärd utställning med brokvistar från Färila, Järvsö och Ljusdal. Färilabrokvisten kommer från ”Backgård” i Föne och var ursprungligen delvis guldförgylld.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA